Nézzük, hogyan passzol egymáshoz az egészség és a cukor?

 

Tudtad hogy a finomított fehér cukor egyes becslések szerint több kárt okozott már az emberiségnek mint a dohányzás? Enyhén szólva nem hat túlságosan jól az emberi szervezetre.

 

Mi is a probléma az egészség és a cukor kapcsolatával?

 

Szervezetünknek szüksége van bizonyos mennyiségű cukorra. Az életfunkciók ellátásához nem mindegy azonban, hogy ezt miből és milyen mennyiségben visszük be a szervezetünkbe. A feldolgozatlan nyers zöldségekben gyümölcsökben, valamint a gabonafélékben és tejtermékekben is van valamennyi cukor. A szervezetünk számára szükséges mennyiséget kinyerhetjük külön édesítés nélkül fagyasztott gyümölcsökből gabonapelyhekből is.

Egészség és cukor

 

 

Az egészség és a cukor nem fér össze!

 

 

Iparosított termék!

 

Manapság a nagy mennyiségben használt fehér cukor iparosított termeléssel előállított édesítőszert 99% a üres kalória csak szénhidrát és víz. A sok lépcsős finomítás során gyakorlati a teljes egészében elveszíti ásványi anyag és vitamin tartalmát. A fehér cukor vagy más néven finomítottcukor 99% ban egy szachróz nevű egyszerű szénhidrátból álló anyag. Finomított cukrot a cukorrépából nyerik ez közismert, de mi történik addig amíg az tanulok kerül a végtermék?
A répaszeleteket először kilúgozzak az így kapott levet mésszel tisztítják leszűrik ezt követi a savas fehérítés majd a bepárlás és a cukor kristályosodási vákuumban történő főzés. Ezek után következik a finomítás majd az újabb fehérítés, amihez ismét a kénsavat hívják segítségül. Újabb lépés a szűrés majd a kristályosító bepárlás melynek végeredménye a késztermék.
Ugye milyen étvágygerjesztő folyamatok? Tiszta vegyianyag-gyár! Fehércukor tehát üres kalória, ami hirtelen emeli a vércukorszintet és a lebontásához vitaminokat is fel kell használni! A szakemberek szerint egy felnőttnek napi legfeljebb 5 gramm iparilag előállított cukrot volna szabad fogyasztani. A napi 100 gramm bevitelével pedig mintegy negyven százalékkal csökken a szervezet védekezőképessége. Ez azt jelenti, hogy az átlagos cukorfogyasztás számolva 100 150 gramm / nap cukor dózis nagymértékben csökkenti az emberi szervezet ellenálló képességét. Tehát ez egészség és a cukor nem igazán fér össze!

 

A mézfogyasztás hazánkban fél kiló / év. Tehát a cukorfogyasztás ennek 80 90 szerese napi 1,36 gramm méz. Ez egy teáskanál méz hetente ennyi mézet eszik a magyar átlagpolgár a Nyugati átlag tizedrészét, ami cukorfogyasztás hoz képest még mindig nem sok.

 

Az állandó és túlzott cukorbevitel nemcsak a koncentrációs képességet csökkenti, de függőséget okozhat. A cukor tápanyagot nem tartalmaz ugyanakkor hirtelen a vércukor és inzulinszint emelésével nassolásra késztet elhízást okoz. Lebontásához további vitaminokra van szükség károsítja az idegsejteket megnagyobbítja májat kiüríti a test B vitamin tartalékjait megváltoztatja a normál bélflórát Fokozza a daganatképződés esélyét.

 

Iparosított termék!

 

 

Rejtett cukor az élelmiszerekben!

 

A problémád tetézik a feldolgozott élelmiszerek a kész ételek az üveges szószok üdítők satöbbi amelyek szinte Kivétel nélkül tartalmaznak hozzáadott fehér cukrot rejtett cukrot vagy mesterséges édesítőszert. Ezen egyszerű cukor fajták emésztése rövid ideig tart a szervezet számára már nem hasznosítható felesleges, rögtön véráramba kerülve elkezdi az egyensúly megbontását.

 

Cukorfüggőség!

 

 

Sajnos igaz, hogy a cukor rendszeres fogyasztás után nagyon nehezen leküzdhető cukorfüggőség alakul ki. További betegségekhez vezet fontos, hogy lépésről lépésre változtassunk szokásainkon így kevésbé terheljük meg szervezetünket. Napról napra érezni fogjuk cukor diéta hatását a tisztább fénylő rugalmasabb bőr, könnyebb emésztés emelkedő teljesítményen és energiaszint javuló közérzet csökkenő súly helyreállt ízérzékelés, Egy idő után visszatalálunk az ételek valódi ízéhez kevésbé fogjuk kívánni a finomított cukrozott, illetve mesterséges táplálékot sokkal inkább az egészséges nyers valódi ételeket.

 

 

Mit ne használjunk cukor helyett?

 

Sajnos a barnacukor nagyjából átverés! A barna cukor valójában cukor kevésből finomított változata. Sőt kishazánkban gyakran egyszerű fehér cukrot kapunk utólag nád melasszal színezve. A szachroz répacukor vagy nádcukor a fruktóz gyümölcscukor a glukóz szőlőcukor a dextrin nevű adalékanyag pedig egyfajta kukoricakeményítőből előállított cukor. Hajszálnyival jobbak csak mint egyszerű fehér cukor. A nádcukor egy kevésbé finomított változat így több féle ásványi anyagot nagyobb mennyiségű B vitamint tartalmaz. A mesterséges édesítőszerek piacán nagyon nagy a választék. Vannak olyan országok a betiltották különböző édesítőszereket másol engedélyezik azokat. Időről időre változik az édesítőszerek megítélése újakat kísérleteznek ki. A mesterséges adalékanyagok sokkal több károsodás például rákot okozhatnak, mint a cukor. Persze vannak más lobbi vélemények is. Vigyázzunk a light termékekkel is hiszen ezek többnyire édesítőszert tartalmaznak és a light megnevezés gyakran nem csökkentett cukor, hanem csökkentő zsírtartalomra utal.

 

 

Akkor mit együnk cukor helyett?

 

 

A legkiválóbb cukorhelyettesítő természetesen a méz. Azonban a mai világunkban a méz szerepe nyugodtan mondhatjuk fogyasztásban és gyógyításban is elhanyagolhatóvá vált. A maga módján tömegcikké alakult, de sajnos nem elfogyasztott mennyiség miatt. Fajtamézek néhány kivételtől eltekintve szinte ismeretlenek alig ismernek más fajtát, mint az akác és a vegyes virágméz. Nagyon kevesen ismerik különböző fajta mézeket azoknak a jótékony hatásait. Létezik több mint 30 különböző magyar fajtaméz is de a vásárló nagyközönséghez vajmi kevés jut el. Ezekből természetesen, mint minden élelmiszerről a mézről sokféle tévhit kering. Az egyik, hogy a méz csak folyékony cukor akkor miért lenne jobb a finomított kristálycukornál ezt a megközelítést remélhetőleg már az eddig leírtak is megcáfolják. Természetesen nemcsak a méz az egyetlen egészséges édesítőszer vannak más természetes anyagok is. Jelen álláspontokat vizsgálati eredményeket és tapasztalatokat összegezve nézetem szerint a mézen kívül még legtöbb jót a következőkről lehet elmondani.

 

Nyírfacukor!

A köznyelv a nyírfacukorként nevezett xilol xilitol cukoralkohol magyar neve. Az 1800 as évek elején nyírfából vonták ki először ezért nevezik nyírfacukornak. Ma már különböző keményfákból és kukoricából vonják ki a nyírfacukrot. Ez a cukoralkohol megtalálható természetes formában a zöldségekben és a gyümölcsökben is. Sőt az ember mája és előállítja a szénhidrátok átállításakor így. Kis mennyiségben elsőként nyilvánították Európában egészséges édesítőszernek

 

Stevia sztívia!

A stevia magyar neve jázminpakóca, Dél Amerikában őshonos. A növény levele 30x édesebb a kristálycukornál oldata és por formája pedig 253 szor édesebb tőle. A steviának lassú felszívódása por és tabletta oldat kivonata és őrlemény formájában kapható, ami sütés után megőrzi édesítő hatását. A szárító stevia levelet pedig elsősorban tea készítése használják a magas a C és a vitamin, valamint a cink vas magnézium tartalma miatt és az egészséges édesítőszerek közé sorolható. Hátrányaként említik k keserű utóíz, ami ízlés dolga van amiért kifejezetten passzolhat például kávé limonádé.

 

Juharszirup!

Észak Amerikában fedezték fel a juharfa édes nedvét, amit azóta használnak édesítésre. A juharszirup egy értékes természetes édesítőszer aminosavakat vitaminokat ásványi anyagokat tartalmaz!

 

Eritrit

Az eritrit 100 százalékban természetes anyag, amely gyümölcsökben is előfordul a cukorhoz hasonlóan édes ízű nincs kellemetlen mellékíze energiatartalma nulla kalória.

 

Még több cukor

Mit fogyasszunk cukor helyett?

 

Feliratkozás a hírlevélre: