Mire jó a méz?

 

Olvasd el ezt a pár sort és tudd meg mire jó a méz?
A mézet legtöbben alkalmakként használják, fogyasztják. Leginkább a téli megfázásos, torokfájásos időszakban kerül elő, Baktériumokat elpusztító, szervezet helyreállító hatása miatt főképp teába keverve fogyasztjuk. Ehelyett ideálisabb lenne cukor helyett naponta 2-4 kanállal fogyasztani.
A mézben található gyógyerőt már régóta kitapasztalták az emberek, és használták is gyógyhatásai miatt. Hatóanyagai miatt kb. 180 különféle szubsztancia van benne nem csak közvetlenül hasznos.
Ma már a hozzáértők tudják azt is, hogy mik azok az anyagok és összetevők, amelyek mellett nem csak közvetlen fogyasztása ajánlott, hanem például a szépségápolás se mondhat le a mézről, kozmetikumoktól kezdve a mézes masszásig bezáróan.

Felmérések szerint az igazi mézfogyasztók egész évben fogyasztanak mézet. Sőt! Vannak, akik nyáron fogyasztanak többet előkészítve a szervezetet a nehezebb téli időszakra. Ezt a fajta egyenletes méz fogyasztást ajánlom én is.
Méz többet jelent, mint édesség. Manapság mikor sok szó esik a természetes táplálkozásról, a méz és a mézzel készült ételek iránt is egyre nagyobb az érdeklődés hiszen a méz pozitív hatásainak a tárháza kimeríthetetlen.

 

 

Általános hatások!

 

Alábbiakban pontokba szedem mire jó a méz? Általános élettani hatások lesznek felsorolva. Ezek minden mézre igazak, de vannak olyanok, amik fokozatban hatnak az itt felsoroltakra is.

– A méz rendszeres fogyasztása szellemi és testi teljesítmény növekedést az egész szervezet jó kondícióját betegségekkel szembeni ellenálló képességét fejleszti.
– A méz cukortartalmának 80% azonnal felszívódik így nem terheli a hasnyálmirigyet.

– A kutatók tudományos bizonyítékokkal is alátámasztották, hogy a méz lelassítja a kórokozók fejlődését, még olyan baktérium törzsek esetében is melyek ellenálóvá váltak egyes modern antibiotikumokkal szemben.

– A méz hatására a sejtek jobban használják fel az oxigént.
– A méz erősiti az idegeket, és az immunrendszert.
– Méregteleníti, tisztítja a szervezetet.
– Jótékonyan hat a fiatal szervezetre, gyermekeknek ideális.
– Folyékonyabb, tiszta méz használható horzsolt, zúzott sebek gyógyítására is. Fertőtleníti a sebet gyorsítja a gyógyulást.

 

Mire jó a méz?

 

 

Ásványi anyagok a mézben!

 

Az embernek az elveszett ásványi anyagokat táplálékkal kell pótolni. A mézek többségében 11 féle ásványi anyag és 17 féle nyom elem kimutatható.
Azonban a mennyiség nem minden! Nem döntő az. hogy mennyi ásványi anyagot eszünk, hanem az, hogy mennyi hasznosul. A hasznosulás viszont attól függ, hogy milyen a táplálék összetétele. Vannak olyan anyagok, amik hátráltatják és vannak, amelyek segítik a felszívódást.

 

Ásványi anyagok és hatásaik!

 

A kalcium felszívódását lassan felszívódó szénhidrátok és szerves savak segítik igy a méz jó feltételeket teremt a nagy arányú kalcium felszívódáshoz.
A vas fontos szerepet tölt be a B-vitaminok anyagcseréjében, valamint több enzim alkotó eleme. Nagy részét azonban vörös vérfestékanyag előállítására használja fel szervezetünk. A vas jó felszívódásához C-vitamin, mangán, réz egyidejű jelenléte szükséges és ezt a méz a benne lévő segédanyagoknak köszönhetően lehetővé teszi.
A kálium hiány erős izzadáskor, hasmenéskor vagy láz esetén lép fel az emberi szervezetben. Az ásványi anyagok közül legnagyobb mennyiségben kálium található meg a mézben, ezáltal fogyasztása a kálium hiányt is képes kiegyenlíteni.
A magnézium hozzávetőlegesen 250 enzim működéséhez elengedhetetlen. Ezen kívül hiánya ideges pislogást, izomgörcsöt fáradékonyságat teljesítmény csökkenést okozhat. Ráadásul csak akkor képes felszívódni a bélfalon, ha a felvett táplálék egyidejűleg B1 B2 B6 vitamint is tartalmaz, a mézben pedig mindhárom megtalálható. A magnézium és a B6 vitamin együttesen idegnyugtató, izomlazító és szívérkímélő hatást is kifejt egymást kiegészítve és erősítve.
A cink, bár szervezetünknek csak nagyon kis mennyiségre van szüksége belőle nagy jelentőségű. Hiánya növeli a fertőzésre való hajlamot, hátráltatja a sebgyógyulást, valamint illat és íz érzékelésünket is károsíthatja. A méz cinket is tartalmaz ezért egy pohár zöldség lé egy teáskanálnyi mézzel és némi citromlevél ízesítve ideális tízórai vagy uzsonna lehet.

 

 

Érdekesség, mire jó a méz amit a fenyő ad?

 

Az édesharmat mézek annyi mangánt tartalmaznak, hogy egy felnőtt ember 20-50 grammnyi méz elfogyasztásával fedezni tudja 2-5 mg-os szükségletét. B1 vitaminnal pedig számos anyagcserében résztvevő enzim alkotórésze, többek között ezért is van a seb gyógyításban és a bőrápolásban a méznek komoly szerepe.
A legnagyobb ásványi anyag tartalommal rendelkező méz a fenyő, gesztenyeméz, valamint a méhek által gyűjtött virágpor.

 

 

Vitaminok a mézben!

 

A vitaminok létfontosságúak azm emberi szervezetnek. A C-vitamint kivéve valamennyi vitamin már nagyon kis koncentrátumban hatékony. A méz ellenzői egyik fő érve a kis vitamintartalom. Egy biztos! A méz nem fedezi napi vitaminszükségletünket de nincs is olyan élelmiszer amire ezt elmondhatnánk.
Fő kérdés az, hogyan egészítik ki egymást a vitaminok és a méz alkotóelemei, miként erősitik kölcsönösen egymás hatását, felszívódását? Ezekről olvashattál az előző fejezetben.
Egy dolog viszont biztos a vitaminkészítmények átlagosan 10% hasznosulásával ellentétben a mézben lévő vitaminok köszönhetően a benne lévő más alkotórészeknek közel 100% -ban felszívódnak.

 

 

Mire jó a méz?

 

Mire jó a méz esszenciális aminosavai?

 

Az emberi szervezetnek a fehérjék megemésztéséhez, hasznosításához húsz féle aminosavra van szükség. Egy részét a szervezet is előtudja állitani más részüket nem. Amit a szervezet nem tud elállítani azok az esszenciális aminosavak. Ezeket mindenképpen táplálékkal kell bevinni. Felnőttek számára a nélkülözhetetlen aminosavak száma nyolc gyerekek számára tíz. Valamennyi esszenciális aminosavnak egyszerre kell a szervezet rendelkezésére állnia. ha a fehérje bevitel hosszabb időn keresztű kiegyensúlyozatlan, az immunrendszer legyengül és nő a fertőzés veszélye. Súlyosabb esetben anyagcserezavar léphet fel és károsodhat a máj és a vese.
Nagyon kevés élelmiszer van, ami az emberi szervezet számára minden aminosavat tartalmaz. A természet ajándéka a méz mert nem csak nyolc, hanem mind a húszat tartalmazza. A mézben található aminosavak kiegészítik, a többi élelmiszerből hiányzó, vagy nem megfelelő mennyiségben rendelkezésre álló aminosavakat. Ha megfelelő mennyiségű szénhidrátot eszünk akkor a szervezet előszőr ezt hasznosítja a fehérjék pedig zavartalanul fejthetik ki sejtregeneráló testesítő hatásukat. Ebből következik, hogy a szénhidrátban gazdag étel ösztönzi az inzulin képződést.
Tehát a méz amellett hogy komplex aminosav tartalmával segíti a fehérjehasznosulást nagy szénhidrát tartalmával fehérjekímélő hatást fejt ki.

Az én mézeim!

Honey

 

Feliratkozás a hírlevélre: